Stau în spatele monitorului şi privesc cum în ultimul an- chiar mai puţin- în ultimele şase luni, reţelele sociale online devin din ce în ce mai apreciate şi mai importante. Oamenii au început să le înţeleagă mai mult şi le folosesc în diverse scopuri.

  Prima informaţie despre raidul împotriva lui Osama bin Laden a venit de la un vecin supărat care a postat pe Twitter că a fost trezit de sunetul asurzitor al unui elicopter ce tocmai trecuse.

  La tsunami-ul ce a lovit Japonia, utilizatorii Twitter au împărtăşit cu prietenii estimările momentului când valurile ar fi lovit ţărmul Statelor Unite înainte ca guvernul american să o facă.

  Pe 6 mai Agenţia Federală pentru Managenetul Situaţiilor de Urgenţă din SUA a anunţat că va încorpora reţelele sociale online în planul lor de răspuns în caz de urgenţe. Surprinzător, la cutremurul din ianuarie 2010, din Haiti, serviciile wireless pentru telefoanele mobile şi laptopuri au redevenit funcţionale mult mai repede decât reţelele GSM de telefonie mobilă sau fixă. În acest sens, oamenii au apelat la cea mai apropiată formă de comunicare disponibilă şi s-au regăsit scriind pe Twitter şi contactându-şi prietenii pe Facebook.

  Reţelele de comunicare oferă acum noi modalităţi de informare a publicului. Ele reprezintă un mediu suplimentar faţă de cele uzuale: radio, TV şi site-uri. În plus, oamenii sunt obişnuiţi cu mediul specific al comunicării online şi sunt familiari cu o cantitate mare de informaţii gen ştire.

  Se pare că folosirea reţelelor sociale începe să devină un trend în zona celor două Americi. Oraşul Mexic va lansa un serviciu de alerte prin SMS, Twitter şi Facebook, în caz de cutremur. Serviciul urmează să fie lansat pe 19 septembrie când se comemorează 26 de ani de la cutremurul de 8.1 grade pe scara Richter ce a ucis sute de oameni.

  Social media reprezintă în acest moment aceea noutate numărul unu care apare constant în relaţiile publice. Poate că peste zece ani vom vorbi despre o altă noutate. Numărul mare de utilizatori (de ordinul milioanelor depăşesc numărul populaţiei din unele state), ceea ce se întâmplă acolo: oamenii împărtăşesc pasiuni, ştiri, se conectează şi comunică global, schimbă lumea (vezi Egipt, Siria), cer ajutor (de la oameni prinşi sub dărâmături care ajută salvatorii să îi localizeze până la Craig Rowin care a cerut un milion de dolari pe YouTube şi l-a primit), se regăsesc (Cerşetor reunit cu fiica lui prin intermediul Twitter) şi învaţă despre profesia lor; toate acestea au adus reţelele sociale în atenţia mass media şi a profesioniştilor în relaţii publice. Comunicarea online se face live, pe moment. Subiectele evoluează fascinant de repede iar profesioniştii în comunicare ai prezentului trebuie să răspundă instant.

  Mediul online nu mai este demult neglijat. Reţelele sociale conectează oamenii, oferă oportunităţi inimaginabile şi elimină distanţele. Dar cel mai important – ele dau oamenilor puterea de a schimba lumea şi mai ales pe ei înşişi, prin comunicare.