Cu siguranţă dorim cu toţii să aflăm de ce atitudini şi calităţi anume avem nevoie pentru a fi un PR junior. La conferinţa “Do’s and don’ts în PR la început de drum” de la PR&Ad Fair 2011, profesioniştii din domeniu ne-au dat exact aceste sfaturi – informaţii de aur, concluzii din experienţa lor. Silvia Bucur, Managing Director PRAIS Corporate Communications, Luiza Domnişoru- Head of PR al departamentului Dacia Groupe Renault, Georgiana Petcu – Senior Account Executive Chelgate România şi Laura Toma – PR Assistant Graffiti PR ne-au vorbit despre ce atitudine să ai şi care sunt calităţile necesare pentru a lucra/intra în domeniu. Iată concluziile:

cum sa lucrezi in PR foto

©iStockphoto.com/ tderden

  Atitudinea îţi schimbă viitorul. Să începem:

Silvia Bucur, Managing Director PRAIS Corporate Communications

Ceea ce ni se întâmplă este reflexia a ceea ce oferim.

  • fii mereu informat: presă, publicaţii, cărţi, trenduri (George: Nu uita că PR-ul ştie tot!)
  • uită de “nu pot” şi de “nu am timp”;
  • fii sigur că ai o cultură generală vastă;
  • fii deschis la feedback sincer şi învaţă din el;
  • învaţă, absoarbe totul ca un burete;
  • învaţă de la cei buni dar şi de la cei mai puţin buni;
  • asigură-te că ai un portofoliu cu tot ceea ce ai făcut;
  • dacă ai făcut lucruri bune, spune-le!!! –cu modestie, bineînţeles-
  • învaţă să foloseşti social media –se va lucra din ce în ce mai mult cu acest concept în PR-. Combină social media cu real life. Nu uita că relaţiile profesionale se întăresc şi se construiesc în viaţa reală şi nu online. În online doar cunoşti oamenii, în real life lucrezi cu ei;
  • ai încredere în tine! Fii curios!
  • menţine legătura cu echipa. Dezvoltă relaţii bune cu membrii ei. It will pay off like you never imagined!
  • implică-te în toate! Nu lăsa oportunităţile să treacă pe lângă tine pur şi simplu! ACȚIONEAZĂ!
  • adoptă o atitudine modestă de învingător
  • ţinuta inspiră iar  lipsa de grijă dezamăgeşte. Contează cum porţi ţinuta şi nu cât de scumpă este. Nu o subestima!

CEL MAI IMPORTANT: gândeşte pozitiv, fii loial şi deschis la noutăţi şi opinii diferite

Luiza Domnişoru – Head of PR, Dacia Groupe Renault

Formările şi trainingul nu înlocuiesc lecturile personale, curiozitatea, nevoia de a fi în “priză”. Cele două trebuie să meargă împreună.

  • PR-ul spune poveşti. Învaţă să spui poveşti. Reale;
  • fii deschis să lucrezi de oriunde din lume. Astăzi poţi lucra de la Bucureşti, mâine de la Bogota.
  • nu mai ţine toate informaţiile pentru tine. Atitudinea PRO Sharing este cea care te va duce departe.
  • păstrează continuitatea eforturilor tale. Nu te oprii! Keep going!
  • fă internshipuri încă din perioada facultăţii;
  • citeşte cărţi de specialitate, fii la curent cu tot;
  • uită de limite. Poţi orice.
  • nu te specializa de prima dată într-un subdomeniu al PR-ului, experimentează şi asteaptă să descoperi ceea ce te motivează şi ceea ce îţi place să faci cu adevărat;

Georgiana Petcu – Senior Account Executive, Chelgate România

Trebuie să ştii ce vrei şi ce poţi.

  • participă la concursuri!!!! chiar dacă nu câştigi, vei fi surprins când peste ceva vreme vei primii oferte de angajare de la companii de top. (George: Oportunităţile apar de oriunde atunci când ştii să le primeşti.);
  • învaţă încă o limbă străină. (George: toţi angajaţii din agenţii ştiu două-trei limbii străine la nivel avansat / proficiency fiindcă se lucrează şi cu foreign clients) so…
  • nu subestima networking-ul. (George: Cunoaşte oameni, nu mai te limita doar la colegi/prieteni. E foarte simplu, totul începe cu “Bună! Sunt [nume], student/ă la … şi interesat/ă de…”) ;
  • la interviu întreabă-te ce poţi oferii tu. Compania nu te angajează pentru a-ţi da un salariu, te angajează să aduci o contribuţie echipei;
  • implică-te 100%, fii entuziast, interesat, îndeplineşte sarcinile cu succes şi vino cu experienţă (te întrebi de unde? Din internshipuri! ; )
  • la serviciu fi o prezenţă plăcută şi foloseşte inteligenţa ta emoţională;
  • fii proactiv, ai răbdare, cere ajutorul atunci când ai nevoie, tratează cu interes toate sarcinile, indiferent de gradul lor de “plictiseală” sau de dificultate, fă concesii (se referă atunci când ai un eveniment a doua zi, poţi rămâne peste program pentru câteva ore) ;
  • PR-ul este: adaptabilitate, savoir-faire, deschidere. Acum contează mult mai mult să fii adaptabil şi nu un “bun comunicator” cum scrie în toate CV-urile;

Laura Toma – PR Assistant Graffiti PR

Construieşte o carieră, nu un job.

  • experimentează;
  • documentează-te cât mai mult şi cunoaşte multe lucruri. Informaţiile pe care le ai vor duce la inspiraţie;
  • fă networking. Cunoaşte şi alţi oameni: studenţi ca tine, manageri, profesionişti, etc. Oamenii trebuie să cunoască potenţialul tău;
  • personalizează mesajele pe care le trimiţi. Nu suntem roboţi;
  • PR-ul este un job de 24 de ore. De exemplu priveşti un film dintr-o altă perspectivă, participi la evenimente dar iei în considerare şi faptul că ai putea întâlnii potenţiali clienţi pentru companie. (George: În plus, nu privii totul ca pe o diferenţă job/viaţă personală. Ele se îmbină. Când lucrezi în domeniu, o faci din pasiune şi nu pentru un salariu. El e doar un beneficiu suplimentar, nimic altceva.);

  Conferinţa a fost moderată de Anca Petrescu – Public Relations Specialist la Machteam Soft.

  Toate aceste calităţi se construiesc în timp şi pe baza unei atitudini pozitive. Până la urmă, cred că este foarte important să ai încredere în tine şi să acţionezi. Ok, ai o idee a ceea ce ai de făcut, dar vei acţiona? Acţionezi? Just go out and change your world -and keep an eye on how can you change it!

  Numai un student pasionat şi determinat să îşi transforme visul în realitate va avea puterea să urmeze toate aceste sfaturi şi să treacă peste toate obstacolele . Aşadar, până la urmă, asta e: să fii pasionat, determinat şi să îţi doreşti acest lucru din tot sufletul. Restul vine de la sine.