Pe 20 iulie, ONU declarase foamete în Somalia. Acest lucru înseamnă că rata copiilor cu malnutriție acută depășește 30%, şi se întregistrează mai mult de 2 decese la 10.000 de persoane pe zi, populația neavând acces la alimente sau la alte nevoi de bază. Până în prezent, foametea a ucis 29 000 de copii sub cinci ani.

 Se pare că această foamete a apărut pe fondul lipsei unor programe pentru agricultură şi din cauza contextului politic în care Somalia se află. Foametea a apărut cu mult mai înainte, dar a fost ascunsă şi întreţinută de conflictele grupărilor locale care sunt absorbite de luptele pentru supremaţie. Pentru mult timp ele nu au permis accesul ajutoarelor umanitare în Somalia. Nici în prezent nu agreează pe oricine şi în orice zonă. ONU a încercat să aducă alimente, dar grupările locale au deschis focul asupra camioanelor ce aduceau hrană. Continuarea călătoriei devenise imposibilă şi a fost anulată.

 Totuşi, unele căi de ajutorare au rămas deschise. Acum câteva zile mă întrebam unele sunt toate acele companii producătoare de alimente şi produse pentru nevoile de bază. Aceasta este o mare oportunitate să ofere sprijin acolo unde este nevoie şi să trimită donaţii substanţiale constând în produsele lor. Dar nu am auzit despre nici o companie care să fi făcut donații substanţiale. Probabil că un factor este distanţa mare, interesul scăzut al consumatorilor faţă de situaţia din Somalia şi mai ales, grupările extremiste ce nu permit accesul niciunui ajutor.

 Ar fi interesant şi emoţionant ca o companie din România să vină în atenţia publică şi să doneze produse pentru toţi acei oameni din Somalia care se află într-o situaţie disperată şi pentru care înhumarea copiilor, lipsa oricărui tip de alimente sau chiar a apei, a devenit din păcate şi într-un mod şocant, un stil de viaţă.

 Am fost bucuros să văd o nouă modalitate inedită de a facilita donaţiile pentru această ţară: Zynga şi Pizza Hut au încheiat un parteneriat prin care jucătorii online ai oricărui joc dintre următoarele: FarmVille, CityVille, Empires & Allies şi The Pioneer Trail pot cumpăra diverse obiecte virtuale, banii fiind donaţi către World Food Programme. Jocurile sunt disponibile prin intermediul platformelor Facebook, Yahoo, MySpace şi pe iPhone. În FarmVille, cu cinci dolari puteţi cumpăra un centru de nutriţie, o căruţă cu mâncare sau o capră. Toate obiectele cumpărate pentru o cauză nobilă – combaterea foametei – poartă iniţialele World Food Programme şi sunt colorate în albastru.

 Cu puţină creativitate, câţiva programatori de soft-uri, câteva apeluri telefonice şi cu un site dedicat, aşa au reuşit cei de la Zynga şi Pizza Hut să creeze un mod atrăgător, relaxant şi plăcut de a strânge fonduri şi de a aduce o contribuţie lumii. Fiindcă suntem în anul 2011 şi cu toţii trăim în Satul Global al lui McLuhan –încă din 1976!