Ce poate fi mai rău pentru un specialist în comunicare decât un grup mare de oameni ce protestează împotriva companiei pe care o reprezinţi?

Privind protestele legate de legea sănătăţii dar şi alte proteste împotriva unor companii private mi-am imaginat cum ar fi să lucrez pentru o companie şi să ma confrunt cu o astfel de situaţie? Cum anume gestionezi un astfel de protest, cum anume comunici cu acei oameni şi cum transmiţi mesajul tău cât mai clar în aşa fel încât să fie înţeles şi fiecare parte să aibă de câştigat?

În primul rând trebuie să ai un plan de comunicare în caz de criză care să acopere absolut toate situaţiile posibile.

Pe mine mă interesează acum ce faci exact în momentul în care ai sute de oameni ce scandează lozinci la poartă. (Bineînţeles că dacă comunici bine, probabilitatea ca astfel de evenimente să aibă loc este foarte mică. Dar să presupunem că s-a întâmplat.)

(c) African Colours

Cristina Coman, în cartea “Comunicare de criză. Tehnici şi strategii” de la Ed. Polirom, spune că paşii în acest moment sunt: – în mare –

  • în momentul în care se produce criza, se aplică imediat Planul de Comunicare de Criză (aşadar comunicare de criză = planificare. Fără planificare… goodbye! Lot of damage will occur!)
  • să transmiţi rapid un răspuns iniţial care să fie consistent (prima declaraţie a purtătorului de cuvânt)

 Orice criză declanşează o foame de informaţii iar dacă tu nu o satisfaci o vor face alţii în locul tău cu intenţii mai mult sau mai puţin bune. Sau se va ocupa soarta de această nevoie – şi nu vrei asta.

  • arată simpatia organizaţiei pentru persoanele implicate în criză, eforturile făcute pentru rezolvarea crizei şi cum o limitezi. În acest sens foloseşti mai multe strategii de comunicare de criză –de aici sunt multe de spus-.

La o simplă căutare online, pot fi găsite informaţii/sfaturi de bun simţ:

  • primele două ore sunt foarte importante
  • apare nevoia de a identifica, verifica şi comunica faptele
  • trebuie pus în aplicare Planul de Management al Crizei
  • concentrare pe rezultate – să transformi negativul în pozitiv pe cât de mult posibil
  • pregătirea mesajelor cheie
  • alegerea purtătorului de cuvânt
  • comunicarea cu publicurile

Cea mai eficientă comunicare de criză este cea proactivă şi nu cea reactivă. Crizele trebuie prevenite permanent iar pentru asta trebuie să ai un plan iar grija aceasta trebuie să se reflecte şi în politicile companiei. Pe lângă acest plan trebuie să ai un alt plan care să includă cât mai multe situaţii posibile de criză, să ai baze de date cu jurnalişti, lideri de opinie, membrii publicului ce pot fi contactaţi imediat, o organigramă cu cine şi ce comunică, ce se face, cum se ascultă.

Fiţi pregătiţi!

Pagina Facebook [Like] PR